Stejně jako o své tělo a kůži je potřeba starat se o karoserii svého vozidla. V případě zanedbané péče, či špatného způsobu, bude lak a další díly karoserie rychle degradovat a dojde k nenávratnému poškození, poškrábání či silné korozi.

Zde se podíváme na to, jaký je ideální postup základní péče o exteriér Vašeho auta.

Základními body péče o exteriér jsou

  • Pravidelné šetrné ruční či bezkontaktní mytí (žádné kartáčové myčky, mycí košťata apod.)
  • Používání vhodných přípravků a nástrojů pro mytí
  • Správný postup mytí
  • Dekontaminace laku
  • Aplikace jakékoliv ochrany laku a dalších povrchů

Proč nejezdit do kartáčů

Pokud čtete tento článek, s největší pravděpodobností jste člověk, který nebere své auto pouze jako spotřební věc a jste rád, když auto vypadá opravdu hezky, skoro až výstavně. Ano, kartáčová myčka je rychlý, pohodlný a bezpracný způsob jak umýt auto. Ovšem v naprosté většině kartáčových myček se používá agresivní chemie, která může nenávratně poškodit některé exteriérové materiály vozu, například způsobí vyblednutí gumových či plastových lišt apod. Druhou věcí jsou samotné kartáče, které jsou velmi tvrdé a už při jednom projetí dokážou vytvořit velké množství mikroškrábanců. Když z kartáčové myčky vyjedete, auto se blýská a na první pohled není nic vidět. Jakmile ale zasvítíte na lak detailingovou lampou nebo se podíváte na slunečním světle, tyto škrábance hned uvidíte. A teď si představte, že do kartáčů jezdíte pravidelně a tyto škrábance pokaždé přibývají. Výsledkem je zmatnění laku, ztráta lesku a hloubky. Pokud chcete poté lak dostat do lepšího stavu, přijde na řadu velmi náročné několika krokové strojní leštění, na kterém buďto strávíte spoustu hodin práce, nebo někomu za tyto hodiny zaplatíte nemalé částky.

Podobně jako kartáčové myčky je na tom používání mycích košťat na bezkontaktních myčkách. Představte si, že někdo přijede na myčku s off-roadem z lesa,  bahno od střechy až na zem, vezme kartáč a začne jím zaschlé bahno umývat. Vy poté přijedete na myčku, vezmete koště, ve kterém zůstaly tyto hrubé nečistoty a začnete je tahat po laku svého auta. Dál už asi nemusím pokračovat, že? Raději si připlaťte za čas na myčce a vezměte auto důkladně bezkontaktním hlavním mytím, než si lak poškrábat mycím koštětem.

Ideální postup mytí auta

Existuje více správných a šetrných postupů pravidelného mytí a používání ruzných druhů přípravků, podle toho zda máte již aplikovanou ochranu laku ve formě přírodního či syntetického vosku nebo prémiovější sklokeramický povlak, nebo máte vůz zcela bez ochranné vrstvy.

My se v tomto článku zaměříme na základní mytí vozu bez jakékoliv předchozí aplikované ochrany.

Jedna z hlavních podmínek je mytí ve stínu. Nikdy nemyjte auto na přímém slunci. Používané přípravky Vám budou na povrchu zasychat což je nejen nepříjemné pro práci, ale hlavně hrozí nebezpečí nenávratného poškození materiálů. Myjte ve stínu za domem, nebo si mytí naplánujte dle předpovědi počasí. Pod mrakem, ale ne deštivo.

Čím tedy začít?

Vždy se začíná mytím kol. A proč? Když umyjete karoserii a poté se vrhnete na kola, při jejich mytí a oplachování si špínu z kol i ze země můžete opět nacákat na karoserii. Proto nejprve kola, potom zbytek.

V případě, že jsou kola znečištěna od bahna a hrubých nečistot, nejprve je opláchněte tlakovou vodou. Pokud jsou rozpálená z jízdy nebo ze stání auta na slunci, také je potřeba je schladit oplachem studenou vodou. Poté nastříkejte na kolo i bočnici pneumatiky speciální čistič kol P&S Brake Buster. Vezměte kartáč na kola Thunder Wheel Brush, také na něj nastříkejte malé množství Brake Busteru a vyčistěte vnitřní část disku. Vyměňte kartáč za Work Stuff štětec a tím jemně, ale důkladně vyčistěte vnější část disku včetně všech koutů a záhybů mezi paprsky. Dle osobní preference můžete místo štětce využít mikrovláknovou mycí rukavici na disky Hurricane Wheel Mitt. Určitě je potřeba nezapomínat na pneumatiky. Vezměte praktický kartáč na pneu Rubber Scrubber, opět do něho stříkněte Brake Buster a důkladně vydrhněte bočnici pneumatiky po celém obvodu. Teď už jen kolo opláchněte tlakovou vodou, vypláchněte kartáče a štětec v čisté vodě a stejným způsobem pokračujte na další kolo.

Ještě podotknu, že P&S Brake Buster je skvělý čistič kol a pneumatik pro pravidelné čištění. V případě, že bylo v minulosti mytí disků a pneumatik zanedbáváno, použijte raději speciální vysoce účinné čističe na brzdný prach a pneumatiky. Na disky je to odstraňovač brzdného prachu a polétavé rzi CARPRO IronX, a na pneumatiky speciální čistič CARPRO ReTyre, který dokáže z hloubky pórů pneumatiky dostat veškeré nečistoty a zbytky starých přípravků na ošetření penu.

Po umytí všech kol se můžeme konečně vrhnout na karoserii.

Pokud je vůz znečištěn ve velké míře například právě od bahna, v zimě od soli apod. je vhodné použít přípravek pro předmytí Auto Finesse Dynamite nebo aktivní pěnu CARPRO Lift. Pokud nemáte k dispozici rozprašovač nebo tlakový postřikovač pro aplikaci Dynamitu ani pěnovač pro použití aktivní pěny, hrubé nečistoty alespoň spláchněte talkovou vodou. Určitě nezapomínejte na aplikaci předmytí či aktivní pěny i do prostoru podběhů. Zde se udržuje velké množství hrubých nečistot, které mohou zkazit výsledný dojem z perfektně umytého vozu.

V letním období se při jízdě na přední části vozu nachytá spoustu hmyzu. V případě nepoužití předmytí ani aktivní pěny je vhodné před ručním mytím aplikovat odstraňovač hymzu CARPRO BugOut pro jeho snadné rozpuštění a umytí. Zaschlý hmyz působí na lak velmi agresivně a v případě, že ho neodstraníte včas nebo nedostatečně, může způsobit nenávratné poškození a skvrny na laku, které stejně jako skvrny vodního kamene lze odstranit pouze složitým strojním leštěním, nebo je již neodstraníte vůbec. Pokud je hymzu opravdu hodně, případně je na voze usazen již delší dobu, aplikujte BugOut i po použití předmytí nebo aktivní pěny.

Samotné mytí je velice jednoduché a přímočaré. Doporučujeme používat při mytí metodu dvou věder. Na dně kbelíku je vhodné používat ochrannou mřížku, která drží hrubé nečistoty na dně, a vy si je nenaberete na rukavici a netaháte po laku.

Napustíte si jeden kbelík do poloviny, do něj naředíte klasický autošampon CARPRO Reset nebo autošampon s keramickou ochranou CARPRO HydrO2 Foam dle vašeho výběru. Druhý kbelík napustíte po okraj čistou vodou. V kbelíku s čistou vodou budete máchat mycí rukavici a v kbelíku s roztokem nabírat čerstvý autošampon.

Vezmete mikrovláknovou mycí rukavici Ewocar WashMitt, naberete v kbelíku naředěný autošampon a tradičním způsobem umýváte auto shora dolů. Začínáte střechou, pokračujete přes čelní sklo na kapotu, poté boční skla a dveře, přední a zadní část, a nakonec spodní části dveří, prahy a zadní nárazník. Je opravdu důležité nechat si spodní části vozu až nakonec. Zde se usazuje největší množství nečistot a určitě byste si je nechtěli tahat po střeše, kapotě nebo čelním skle a tím riskovat jejich poškrábání.

Opět je třeba zdůraznit mytí vozu ve stínu. V případě velmi vysoké okolní teploty je vhodné postupovat po částech, vždy autošampon po chvilce z části vozu spláchnou a neriskovat jeho zaschnutí.

Je potřeba také podotknout nutnost použití mikrovláknové mycí houby či rukavice. A proč? Klasické molitanové houby hoďte hned do koše. Molitanové houby sice odstraní nečistoty poměrně snadno, ale ty zůstanou na povrchu houby po celou dobu, vy je taháte po povrchu vozu, čímž vytvoříte na laku značné množství malých škrábanců, podobně jako dříve zmiňovaná kartáčová myčka. Jednou vyjímkou je takzvaná řezaná mycí houba, která díky své konstrukci podobně jako mikrovlákna nasává nečistoty do sebe a eliminuje tak poškrábání laku. Tato houba je ideální zejména k bezoplachovému mytí přípravkem Optimum No Rinse. Ale o tom si povíme jindy.

Pro tradiční mytí jsou tedy ideální mikrovláknové houby nebo rukavice. Ty stáhnou vymyté nečistoty do hloubky vláken, a udrží je daleko od povrchu laku, čímž eliminují riziko poškrábání laku. Samotné mikrovlákno, které taháte po laku nejvíce je ten nejšetrnější a nejjemnější materiál, který na lak vozu můžete použít, tudíž zde je riziko poškrábání taktéž eliminováno. My doporučujeme kvalitní mikrovláknovou rukavici Ewocar WashMitt nebo ultrajemnou mikrovláknovou houbu CARPRO DabDab.

Po důkladném opláchnutí celého auta tlakovou vodou přijde na řadu sušení. V naprosté většině oblastí naší země budete při ručním mytí vašeho auta používat takzvanou tvrdou vodu, která po uschnutí vytváří skvrny vodního kamene. Pro odstranění těchto skvrn musíte poté použít silné kyselé přípravky, nebo v horším případě je třeba i strojního leštění. Pro zamezení tvorby těchto skvrn je po umytí potřeba vůz důkladně vysušit.

Pro podstatné usnadnění, urychlení a eliminaci rizika poškození laku je vhodné používat speciální mikrovláknové sušící ručníky. Obecně platí, že čím vyšší hustota a gramáž ručníku, tím je sušení snazší a rychlejší. Ručník poté jemně klouže po povrchu a nasaje opravdu velké množství vody, není proto potřeba během sušení ručník ždímat jako při použití menších a slabších domácích hadrů a osušek. Gramáž se bohužel projeví i v pořizovací ceně ručníku. Za nás je to ovšem něco do čeho se pro pohodlí a urychlení práce vyplatí investovat.

Nejmodernější sušící ručníky používají technologii Twisted Pile, tedy kroucených vláken zapletených do smyčky. Tyto ručníky jsou ještě efektivnější než klasické "huňaté" sušící ručníky - pojmou ještě větší množství vody a navíc absolutně nepouští vlákna.

Existují tři způsoby sušení. Klasické sušení ručníkem s vysokou gramáží, použití quick detaileru k usnadnění sušícího procesu nebo použití elektrického vysoušeče pro bezkontaktní vysušení vozu. Tyto vysoušeče jsou ovšem cenově náročnější a jsou vhodné spíše pro detailingové garáže a dílny kde myjí a suší několik vozů denně. My se proto zaměříme na první dvě možnosti.

Vezmete sušící ruční s vysokou gramáží a technologií Twisted Pile - Aqua BIG, nebo ručník s nižší gramáží, přesto překvapivě dobrou savostí CARPRO DHydrate, a lehce s ním jezděte po laku. Ručník do sebe nasaje veškerou zbylou vodu z povrchu a vy tak máte auto suché a bez rizika vodních skvrn během pár minut.

Druhou možností je použití quick detaileru pro usnadnění sušícího procesu. My používáme moderní keramické quick detailery, které nejen že pomůžou při sušení, ale zároveň poskytnou laku základní keramickou vrstvu, která následně odpuzuje vodu a nečistoty a bez problému vydrží minimálně do dalšího mytí. Mimo to zajistí laku úžasný hluboký lesk.

Postup je velice jednoduchý. Vezmete keramický detailer CARPRO EliXir, a menší sušící ručník Aqua MINI. Stříknete malé množství přípravku na jeden mokrý díl vozu a vysušíte Aqua MINI ručníkem. V případě, že se vám budou po vysušení tvořit lehké skvrny, vezměte mikrovláknovou utěrku Ultrasoft Microfiber Cloth a doleštěte daný díl. Takto pokračujete na celý vůz a za pár minut máte hotovo.

Důležitá věc, na kterou se nesmí zapomínat, je vysušení mezidveřních prostor. Pokud na ně zapomenete, vytvoří se vám zde již zmiňované skvrny vodního kamene, které budete následně jen těžko odstraňovat.

Pokud jste zvolili k vysušení vozu první možnost pouze velkým sušícím ručníkem, určitě doporučujeme také aplikovat na vůz alespoň keramický quick detailer EliXir. Detailer odstraní veškeré zbylé skvrny či fleky od vody, vytvoří základní ochrannou vrstvu a dodá laku kýžený hluboký lesk.

Teď už stačí jen vzít čistič oken CARPRO Clarify, nebo čistič s funkcí tekutých stěračů Gyeon Q²M Glass+, k tomu Wafflovou utěrku, vyčistit skla, a máte téměř hotovo.

Když už jste si dali práci s čištěním pneumatik, je vhodné, jako třešničku na dortu, je ošetřit přípravkem CARPRO DarkSide pro jejich ochranu proti dalšímu znečištění a pro dokonalý finální vzhled umytého vozu.

DarkSide poskytne pneumatikám úžasný přirozeně saténový vzhled a hydrofobní vrstu pro odpuzování vody a nečistot. Pokud ovšem cílíte po velmi vysokém a krásném lesku pneumatik, můžete zvolit CARPRO Perl, který můžete později využít i na další povrchy v interiéru či exteriéru.

Plnohodnotné ochranné vrstvy

Pokud chcete dát laku mnohem větší a odolnější ochranu než pouze keramické detailery, existuje opravdu spoustu možností. O těchto možnostech se můžete dočíst v našem dalším článku, věnovaném právě ochranně laku zde, nebo si prohlédnout a vybrat některý z přípravků na ochranu laku z naší nabídky.

Dekontaminace laku

Nutnou součástí péče o exteriér vozu je také pravidelná dekontaminace laku od polétavé rzi a asfaltových teček. O co se jedná a jak na to se podrobněji dočtete v našem dalším článku, věnovaném právě dekontaminaci laku, nebo si můžete prohlédnout a vybrat některý z přípravku na dekontaminaci v naší nabídce.

Pokud máte jakékoliv dotazy, připomínky či nejasnosti, nebojte se nás zeptat pomocí kontaktního formuláře, nebo napište do diskuze dole pod článkem.

To už je od nás k mytí vozu vše, a přejeme Vám krásné a nablýskané káry.