Často vidím dotazy ohledně správného postupu voskování laku či aplikace keramické ochrany.

Pokud nevíte jak na to, nebo se jen chcete ujistit, že děláte vše správně, pak je tento článek právě pro Vás.

Zkrácená verze (TL;DR)

  1. Výběr správné ochrany laku
  2. Ruční mytí kyselým autošamponem
  3. Dekontaminace od asfaltu
  4. Dekontaminace od polétavé rzi
  5. Znovu ruční mytí
  6. Použití ruční leštěnky (volitelný krok)
  7. Odmaštění
  8. Aplikace vosku

Podrobná verze

Na voskování není vůbec nic složitého. V podstatě stačí koupit vosk, umýt a osušit auto a následně aplikovat vosk dle návodu na obalu.

Pokud ovšem chcete posunout péči o Váš vůz na vyšší level a hlavně vytěžit z vosku maximum životnosti a maximum lesku, je proces voskování trochu složitější.

Pojďme se na to tedy vrhnout.

Výběr ochrany laku

Před samotnou aplikací si musíte nejprve vybrat ten správný druh ochrany laku, který bude vyhovovat právě Vám. Pokud ještě nevíte který zvolit, určitě Vám pomůže náš článek o Výběru ochrany laku.

Pokud jste již tedy zvážili Vaše požadavky, vybrali a nakoupili ten správný vosk či keramiku, můžete se pustit do samotné přípravy a aplikace.

Ruční mytí silným autošamponem

Ze všeho nejdřív je potřeba vůz důkladně umýt ručním kontaktním mytím. Ideální je použití silnějšího kyselého autošamponu jako je například CARPRO Descale. Jelikož se jedná o kyselý autošampon, snadno lak zbaví veškerých nečistot a hlavně dokáže z laku dostat veškeré zbytky starých vosků, aby byl lak dobře připraven. Pokud se chcete dozvědět jak správně postupovat při ručním mytí vozu, přečtěte si náš článek o Mytí a péči o exteriér vozu.

Dekontaminace laku

Pro maximální efektivitu a životnost vosku je potřeba, aby byl lak perfektně čistý a hladký. Proto je potřeba odstranit asfaltové tečky a polétavou rez, která se po dobu užívání vozu na laku usadí a nelze je umýt běžným ručním mytím.

Asfalt se nejčastěji usazuje na předním nárazníku a kapotě, blatnících, spodních částech dveří, zadním nárazníku a zadním víku kufru. Na tmavých barvách asfalt v podstatě ani neuvidíte, ale věřte, že pokud je vůz využíván, asfalt tam bude. K jeho odstranění použijte CARPRO TarX. Naneste odstraňovač na zmiňované díly, nechejte přibližně 1 minutu působit a setřete suchou utěrkou.

Po použití TarXu je vhodné místa znovu lehce umýt autošamponem, spláchnout a osušit.

Polétavá rez je v podstatě jemný železný prach, vznikající především z obrušování brzdových kotoučů, ale i z hutní průmyslové výroby, železnic a tramvajových tratí. Prach se usadí nejen na laku ale i skle či chromu, kde působením vnějších vlivů koroduje a vytváří tak rezavé tečky. Polétavá rez může postupem času nenávratně poškodit lak a zejména snižuje výsledný vzhled a lesk laku. K jejímu odstranění využijte CARPRO IronX. Nastříkejte přípravek na celý vůz a nechejte několik minut působit. Na světlých lacích snadno uvidíte, jak se částice rzi začnou výrazně zbarvovat do fialova. Po několika minutách celý vůz důkladně opláchněte tlakovou vodou. Dbejte na důkladné vypláchnutí všech lišt, mezer mezi díly apod.

Opět umýt autošamponem

Po dekontaminaci vůz znovu umyjte kontaktním ručním mytím. Můžete opět použít CARPRO Descale, případně stačí vzít i autošamponu, který běžně používáte. Ale POZOR, musí to být autošampon bez přísad, tedy žádné šampony s vosky a podobně.

Ruční leštěnka

Tato část procesu je volitelná, ale zejména u starších vozů je vhodná pro dosažení perfektního lesku. Můžete tedy vzít leštěnku Auto Finesse Rejuvenate, která odstraní drobné defekty a prohloubí finální lesk. Stačí nanést leštěnku na mikrovláknový aplikátor a krouživými pohyby leštit část vozu. Po leštění setřete zbytky přípravku mikrovláknovou utěrkou a pokračujte na další díl.

Odmaštění

Pro perfektní navázání vosku k laku je nutné před aplikací povrch důkladně odmastit. K tomu slouží speciální odmašťovač CARPRO Eraser. Pokud máte po ruce, můžete použít i Isopropylalkohol (IPA) naředěný alespoň 1:1 s destilovanou vodou.

Aplikace vosku či keramického povlaku

Nyní už přichází na řadu samotná aplikace ochrany laku. Vždy postupujte podle návodu na obalu, nebo v popisku produktu na našem webu.

K přípravě i aplikaci se Vám bude hodit několik kvalitních mikrovláknových utěrek a v případe vosků neprohloupíte s pořízením pěnového aplikátoru se snadným uchopením.

A nyní již máte hotovo a váš Vůz je připraven na letní sezónu či na zimní období.

Péče o ochrannou vrstvu

Neméně důležitou částí je i správná péče o aplikovanou ochrannou vrstvu. Důležité je zejména mytí šetrným pH neutrálním autošamponem, jako je například Gyeon Q2M Bathe.

V případě dlouhodobých keramických povlaků je to trochu jinak. Keramické povlaky se v některých místech na voze po čase používání zanášejí a přestávají fungovat. Je proto nutné přibližně jednou za 3 měsíce vůz umýt speciálním autošamponem pro údržbu keramických povlaků CARPRO Reset. Ten je dostatečně silný aby obnovil funkčnost keramického povlaku a zároveň natolik šetrný aby ho nijak nepoškodil.

Pro posílení ochranné vrstvy a prodloužení její životnosti můžete po mytí používat finální detailer. V případě vosků je velmi oblíbený detailer Auto Finesse Finale s příměsí karnaubského vosku. Pokud máte keramickou ochranu, je vhodnější použít keramický detailer CARPRO EliXir.

Pokud máte jakékoliv dotazy, připomínky či nejasnosti, nebojte se nás zeptat pomocí kontaktního formuláře, nebo napište do diskuze dole pod článkem.

To už je od nás k voskování vozu vše, a přejeme Vám krásné a nablýskané káry.